Samenvatting Producttest bureaumateriaal
Dit project had als doelstelling een update van de huidige versie van Producttest van Bureaumaterialen te maken. Producttest laat toe aan de hand van een eenvoudige vragenlijst een inschatting te maken van de milieu-impact van bureaumaterialen. Het doel was de vragenlijst te updaten en het invullen te vergemakkelijken.
Het project bestond uit meerdere fases:
1. Uitwerken van een vernieuwde vragenlijst voor alle productgroepen.
2. Toekennen van scores aan de vragen en antwoorden
3. Aftoetsen van de vernieuwde vragenlijst bij diverse stakeholders.
4. Aftoetsen van de nieuwe vragenlijst bij gebruikers
5. Opmaak definitieve vragenlijsten.
6. Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website
Het project werd uitgevoerd door CODUCO samen met twee partners, Netwerk Bewust Verbruiken en Ecolife. CODUCO was verantwoordelijk voor het opmaken van de vragenlijst en de coördinatie van het project. Ecolife maakte de berekeningen inzake de milieu-impact van de verschillende productgroepen. Netwerk Bewust Verbruiken zorgde voor het aftoetsen van de vragenlijsten en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website.
Dit leidde tot een update van de bestaande vragenlijsten, afgetoetst bij de stakeholders, voor de volgende productcategorieën: archiefdozen, balpennen, correctors, enveloppen, etiketten, fluomarkers, gommen, hangmappen, elasto- en insteekmappen, kleefband, mappen, markeerstiften, papier, potloden en schrijfblokken.
De nieuwe vragenlijsten zijn gebaseerd op de belangrijkste ecolabels (EU ecolabel, NF environnement, Blauwe engel en Nordic swan). De criteria die de basis vormen van deze labels werden hernomen in de vragenlijst. Een tweede aanpasssing schuilt in het vereenvoudigen van de vragenlijst door minder technische terminologie te gebruiken. Hierdoor wordt het invullen van de vragenlijst vergemakkelijkt.
Naast een vernieuwing van de vragenlijst werden de tips aangepast, een verklarende woordenlijst aangelegd en werd informatie voorzien om het beantwoorden van de vragen te vergemakkelijken. Hierdoor zal Producttest in de toekomst beter beantwoorden aan de eisen van de gebruikers.